
W dniach 18-21 listopada Politechnika Wrocławska gościła ekspertów i praktyków z uczelni z całej Europy w ramach International Staff Week „Education Without Borders: Planting Seeds for the Development of Joint Learning Ecosystems”. Wspólne warsztaty, panele i wizyty w laboratoriach pokazały, jak współpraca akademicka może kształtować nowoczesne, międzynarodowe ekosystemy edukacyjne.
Tegoroczna edycja, współtworzona z partnerami z Unite!: Politecnico di Torino, UPC Barcelona, TU Darmstadt i Aalto University, łączyła intensywne warsztaty, panele dyskusyjne i prezentacje dobrych praktyk.
Od pierwszych rozmów po zaawansowane warsztaty.
Pierwsze panele dotyczyły fundamentów współpracy międzynarodowej w środowisku akademickim. Eksperci z Wrocław Tech – dr hab. inż. Grzegorz Lesiuk, dr hab. inż. Michał Stosiak oraz Anna Iwanowska – omawiali dobre praktyki w tworzeniu wysokiej jakości programów Blended Intensive Programmes (BIP). Następnie Davide Papurello z Politecnico di Torino oraz Veruscka Xavier Filgueira z Aalto University dzielili się wskazówkami dotyczącymi budowania kursów COIL. Omawiali też zagrożenia, które mogą się pojawić.

Środa upłynęła pod znakiem pracy warsztatowej. Prof. Łukasz Sadowski poprowadził sesję poświęconą interdyscyplinarnemu programowi Resilient Built Environment, a dr hab. inż. Agnieszka Tubis omówiła projekt U-Team – pokazując, jak innowacje wspierają rozwój kompetencji dydaktycznych oraz umiędzynarodowienie. Dzień zakończył się wizytą w laboratoriach zaangażowanych w międzynarodowe projekty.
Czwartkowy program koncentrował się na projektowaniu i prowadzeniu wspólnych kierunków studiów. Dr inż. Andreas Haun z TU Darmstadt oraz Ewa Mroczek z Wrocław Tech przedstawili wnioski z projektu MACInAC dotyczącego tworzenia efektywnych podwójnych dyplomów. Z kolei dr inż. Justyna Herlender prezentowała praktyczne doświadczenia związane z budowaniem międzynarodowych programów nauczania. Tego dnia odbyła się również sesja dr hab. Elżbiety Zienkiewicz poświęcona mikropoświadczeniom – jednemu z kluczowych narzędzi przyszłościowej, modułowej edukacji.
Wymiana doświadczeń i planowanie kolejnych kroków
W piątek uczestnicy wzięli udział w panelu podsumowującym długoterminową współpracę międzynarodową i strategie wzmacniania sieci partnerskich. Dyskutowali też o zdobytych doświadczeniach i kierunkach dalszego rozwoju.
