W dniach 23–24 czerwca 2025 r. na Politechnice Wrocławskiej odbyły się warsztaty międzynarodowego projektu „Remote Labs for Ukraine”, realizowanego wspólnie przez KTH Royal Institute of Technology (Szwecja), Politechnikę Kijowską (KPI) oraz Politechnikę Wrocławską.
Projekt ma na celu stworzenie sieci nowoczesnych zdalnych laboratoriów inżynierskich, które będą wspierać naukę i badania – szczególnie na uczelniach ukraińskich dotkniętych skutkami wojny. Inicjatywa otrzymała dofinansowanie z sieci uczelni technicznych T.I.M.E. Association.
Liderem projektu jest KTH, a jego koordynatorami są: dr inż. Marcin Korzeniowski i dr hab. inż. Grzegorz Lesiuk, prof. uczelni z Politechniki Wrocławskiej oraz dr Anton Lavrinenkov z KPI.
– Celem naszego przedsięwzięcia jest stworzenie innowacyjnych narzędzi w formie laboratoriów zdalnych, wspierających nauczanie online oraz współpracę międzynarodową. To nie tylko odpowiedź na potrzeby uczelni działających w warunkach kryzysowych, takich jak wojna, ale także ważna okazja do rozwoju wspólnej bazy dydaktycznej w ramach sieci T.I.M.E. – mówi prof. Grzegorz Lesiuk z Wydziału Mechanicznego PWr.
Zdalne laboratoria to skalowalne, wydajne i odporne rozwiązania, wykorzystujące nowoczesne technologie cyfrowe, które umożliwiają prowadzenie zajęć na wysokim poziomie – także w sytuacjach, gdy dostęp do infrastruktury uczelnianej jest ograniczony.
W warsztatach uczestniczyło 20 badaczy z Ukrainy, Szwecji i Polski reprezentujących m.in.:
- Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute
- Kyiv Academic University
- Lviv Polytechnic
- Ternopil Ivan Puluj National University
- Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
- Khmelnytskyi National University
- National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
- Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
- Ushynsky University, Odessa
- KTH Royal Institute of Technology, Szwecja
Ponadto kilkunastu uczestników z uczelni ukraińskich wzięło udział w warsztatach w trybie zdalnym.
- Ten projekt ma duży potencjał na przyszłość, a komponent wirtualny warsztatów rozszerza pole współpracy. Nawiązane kontakty mogą prowadzić do wspólnych projektów badawczych, programów kształcenia na bazie metody COIL i programów podwójnego dyplomowania – mówi Ewa Mroczek z Centrum Relacji Krajowych i Międzynarodowych PWr, Koordynatorka Programu Double Degree T.I.M.E.